Het belang van zoekmachine optimalisatie

Ben je opzoek naar een manier om jouw bedrijf beter vindbaar te maken voor potentiële klanten? Wil jij je bezoekersaantallen opkrikken of staat jouw website nog in de kinderschoenen? Dan heb je vast wel eens gehoord van zoekmachine optimalisatie. In ons land is Google de belangrijkste zoekmachine. Dagelijks wordt er miljoenen keren gezocht op verschillende diensten en producten. Om een breed doelgroep te bereiken is het dan ook belangrijk dat jij zichtbaar bent in deze zoekmachine. Een zoekmachine moet hiervoor precies kunnen vaststellen waar jouw website over gaat en of deze kwalitatief hoog genoeg scoort om een toppositie in hun lijst te veroveren. Om dit effect te bereiken kan je gebruik maken van meerdere technieken. Je kunt dit werk uitbesteden aan een SEO specialist of je kunt het eerst zelf proberen.

seo specialist

Je website hoger in Google krijgen

Om je website op een hogere positie in Google te krijgen, kun je meerdere technieken toepassen. Als je het eerst zelf wilt proberen is het raadzaam om eerst de simpelere technieken toe te passen. Soms is dit effectief genoeg voor een hogere positie en andere keren is het belangrijk om toch nog een deskundige op het gebied van zoekmachine optimalisatie in te schakelen.

  • Kwalitatieve webteksten verzorgen: allereerst is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je website enkel uit unieke content bestaat. Zorg dat je teksten minstens 300 woorden of meer bevatten. Daarnaast is het belangrijk om de juiste (tussen)kopjes te gebruiken en je teksten van foto’s te voorzien.
  • Gebruik zoektermen in je teksten: doormiddel van zoektermen maak jij je website beter vindbaar voor Google. “lening afsluiten” kan bijvoorbeeld een zoekterm zijn die je meerdere keren laat voorkomen in een tekst. Natuurlijk moet je hier niet in overdrijven. De tekst moet nog steeds prettig zijn om te lezen en de zoektermen moeten niet storend overkomen. Teveel gebruik maken van een zoekterm kan zelf averechts werken, de tekst kan dan als spam worden beschouwd door Google. Tekstschrijvers gebruiken meestal een SEO dichtheid van 2 tot maximaal 6%.
  • Linkbuilding toepassen: meerdere links die naar jouw website verwijzen kunnen ervoor zorgen dat jouw website een hogere kwaliteitsscore krijgt op Google. Zorg dat er meerdere keren wordt verwezen naar jouw website op populaire blogs of websites. Je kunt ook social media kanalen gebruiken om extra links naar jouw website te plaatsen.
  • Slim denken: doormiddel van slim denken kom je al erg ver. Google moet op de hoogte zijn van jouw website. Hierdoor is het belangrijk dat jouw website meerdere keren wordt genoemd. Dit kun je zelf heel slim aanpakken door reacties te plaatsen op de blog of website van iemand anders. Zorg dat je inhoudelijk reageert op een artikel en verwijs door naar jouw site. Ga niet spammen, maar zorg dat jouw reactie van toegevoegde waarde is.

Wanneer een specialist inschakelen?

Ben je al bekend met deze methodes, maar lukt het nog steeds niet om jouw website op een toppositie in Google te krijgen? Dan wordt het tijd om een specialist in te schakelen. Ga samen aan de slag voor een optimaal resultaat.