Direct mail op de juiste manier inzetten

Op deze website geven we veel aandacht aan online marketing, waardoor je zou kunnen vergeten dat er nog een andere marketingvorm is: offline marketing. Een vorm van offline marketing die door veel bedrijven over het hoofd wordt gezien is direct mail. Hartstikke zonde, want met direct mailing kun je namelijk uitstekende resultaten behalen! Maar om dat te doen is het van belang dat je je jouw mailing goed doordacht opzet. Maar hoe doe je dat? Daarover geven we je in dit artikel diverse ideeën.

Bepaal je strategie

Wanneer je een direct mail verstuurt, zonder vooraf een goede strategie te hebben opgesteld, is de kans groot dat het resultaat van de mailing tegenvalt. Neem daarom de tijd om eerst de flow van de mailing te bepalen.

Dat betekent dat je nadenkt over welke stappen jouw doelgroep moet doorlopen tot en met het uitvoeren van de gewenste acties. Je kunt bijvoorbeeld de mailing een aantal keer opnieuw versturen om op die manier gebruik te maken van de kracht van herhaling. Maar daarbij wil je natuurlijk niet dat degene die al van jouw aanbod gebruik hebben gemaakt de mailing nogmaals ontvangen. Daarom is een goede registratie van belang om op die manier irritatie (maar ook zeker kosten) te besparen.

Je kunt er ook voor kiezen om offline en online aan elkaar te koppelen en een cross media campagne op te zetten. Hierbij kun je denken aan een coupon met een actiecode die je ontvangers op een website kunnen invoeren om van je aanbod gebruik te kunnen maken. Een bedrijf dat cross media campagne voor je kan opzetten is Mail Succes: een direct mail specialist met een eigen drukkerij in Gouda.

De boodschap zelf

Voor wat betreft de boodschap is het belangrijk dat deze past bij je doelgroep. Kortom, het is belangrijk om in persona’s te denken. Een persona is een schets van je doelgroep. Het is een persoon die je beschrijft in termen van inkomsten, leefstijl, leeftijd, hobby’s, maar ook in zaken waar hij blij van wordt. Hierbij kun je onder andere denken aan gemakkelijk online kunnen bestellen, bepaalde services of periodieke persoonlijke aandacht. Op basis van je persona ben je beter in staat om een boodschap voor je mailing op te stellen die je doelgroep aanspreekt, waardoor de kans op een goed resultaat ook groter wordt.

Opvolging

De opvolging van een direct mail is heel belangrijk en wordt helaas nog te vaak niet goed uitgevoerd. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat er sprake is van onwil, het kan ook simpelweg zo zijn dat je geen tijd weet vrij te maken om goed op te volgen. Daarom is het raadzaam om in de weken nadat je mailing is verstuurd tijd te reserveren om de opvolging uit te voeren.

Met de drie gegeven tips is de kans dat je direct mail met succes inzet stukken groter dan wanneer je lukraak maar wat zou proberen. Neem dus zeker de tijd om je mailing goed voor te bereiden en de opvolging te doen. De kans is groot dat je dan aangenaam wordt verrast door de resultaten die je met direct mail kunt behalen. Heb je je campagne opgezet, maar twijfel je of je campagne wel goed is opgezet? Schakel dan de hulp in van een direct mail bedrijf.