Negatieve SEO, je kunt er mee te maken krijgen.

Veel tijd en moeite steek je in je website, gebruiksvriendelijke navigatie, goed geschreven teksten en je hebt autoritaire relevante links verzameld. En dan het resultaat, je ziet je posities dalen. Je hebt geen verklaring en vervolgens kom je erachter dat je vele spammy backlinks hebt gekregen. Hierdoor ben je het slachtoffer van negatieve SEO. Ook wij hebben heeft hier mee te maken gehad en hierbij geef ik je enkele tips die je kunt gebruiken om je eigen website te beschermen.

Negatieve SEO, wat is dat eigenlijk

Door met verschillende SEO factoren bezig te zijn kun je hoog in de rankings komen bij Google. Bij de klassieke on-page factoren hoort een goede website en een logische navigatie. Google let hierbij onder andere op het gebruikersgedrag.

Belangrijke punten zijn de externe links die verwijzen naar je website. En als er veel links naar je website verwijzen moet je website wel erg goed zijn. Maar Google houdt de kwaliteitsnorm op scherp met als doel het beste mogelijke resultaat aan de bezoeker te tonen. Dus komt het ook zeker aan op een goede kwaliteit van de backlinks.

Wat zijn slechte links?

Als iemand jouw website wil aantasten kunnen er slechte links van lage kwaliteit geplaatst worden naar jouw website. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat je zelf aan agressieve SEO doet en daardoor ziet het Google-algoritme jouw als een spammer. Als gevolg loop je het risico dat je website veroordeeld wordt. Je verliest de beste posities en nog erger, je kunt zelfs uit de index van Google verdwijnen.

Ahref overzicht negatieve anchor teksten Seolab

ahrefs negatieve seo

1.) Wat is er aan de hand

Als je ziet dat je aantal backlinks in een keer enorm stijgen en je anchorteksten voor het grootste deel uit exacte zoekwoorden bestaan is dit een teken van een aanval.
Denk na:

  • Hoe lang is dit aan de hand?
  • Hoeveel slechte links heb je gekregen?
  • Hoeveel krijg je er per dag bij?
  • Waar gaan deze links naar toe en welke keywords en paginas worden aangevallen

(In ons geval was dat de homepage, na 2,5 jaar op pagina 1 te hebben gestaan met het belangrijke keyword SEO)

2.) Wat kun je doen

Als je weet hoe serieus de aanval is kun je verder. Probeer een complete lijst te maken van alle negatieve links. Via Google webmaster tools kun je kijken naar de verkeerde links maar daar zal je niet alles terug kunnen vinden. Met verschillende tools kun je je links controleren en de anchorteksten zien. Wij gebruiken Ahrefs, deze is niet gratis maar wel erg goed.

Disavow Links Tool

De enige oplossing om ervoor te zorgen dat er iets aan gedaan wordt is een lijst te maken in een txt bestand en via de Disavow Tool te uploaden. Werk heel nauwkeurig, het zou jammer zijn om goede links af te wijzen.

Negatieve SEO, hoe kun je dit voorkomen?

Het voorkomen is niet mogelijk, wel kun je regelmatig je inkomende links checken.
En als het volgende dan opvalt:

  • Je hebt plotseling een enorme groei van links
  • De links komen van een ver land
  • Er staan exacte zoekwoorden in je anchorteksten
  • Eén pagina krijgt plots heel veel links

Je kunt direct reageren en over gaan tot actie.

Compliment

Eigenlijk kun je negatieve SEO alleen maar beschouwen als een compliment. Jouw website is succesvol, je streeft menig concurrent voorbij en daar kan niet iedereen mee omgaan.

Wij kunnen je helpen als je ook getroffen bent door negatieve SEO.

Geef een reactie