Aan de slag met linkbuilden, waar begin ik?

Linkbuilden wordt een steeds populairder onderdeel binnen SEO. Met linkbuilden zorg je er eigenlijk voor dat er links vanaf andere websites geplaatst worden naar jouw website. Op die manier zal jouw pagina hoger gaan ranken in de Google zoekresultaten. De toenemende populariteit komt mede doordat het relatief goedkoop is en het op een effectieve manier werkt. Wanneer je wil gaan beginnen met linkbuilden kan er er veel op je afkomen. In deze blog vertellen we je graag wat meer over de beste tips voor beginnende linkbuilders.  

Zorg voor een goede strategie

Wanneer je gaat beginnen met linkbuilden is het goed om na te gaan denken over de strategie. Één van de meest belangrijke onderdelen van je linkbuilding strategie is de pagina waar de linkjes voor geregeld moeten worden. Daarvoor moeten ook relevante termen voor uitgezocht worden, zodat Google de juiste signalen oppikt en de pagina op de relevante termen hoger laat scoren. Wanneer je veel aan de slag zal gaan met linkbuilden is het goed om bepaalde termen en pagina’s af te wisselen. Anders kan het nog wel eens voorkomen dat Google de linkjes als “spam” gaat oppakken vanwege de hoeveelheid en gelijkenissen. 

Denk aan de technische aspecten

Technische aspecten zijn niet te ontkomen bij linkbuilden. Om een redelijk eenvoudig voorbeeld hiervan te noemen gaan we wat dieper in op de site waarde. De sites waar jouw linkjes op zullen gaan staan hebben namelijk niet allemaal dezelfde waarde. Toch is deze waarde wel belangrijk. Hoe hoger de pagina die naar jouw pagina linkt scoort in Google, hoe hoger jouw site uiteindelijk ook in de rankings zal komen. Toch is dit een relatieve benaderingswijze, je kan namelijk wel een site gevonden hebben met een hele hoge waarde terwijl deze site een super algemene site is zonder een duidelijk hoofdonderwerp. In sommige gevallen is het dan beter om te gaan voor een site met een wat lagere waarde maar wel een super relevant onderwerp. 

 

Voor bijvoorbeeld dierenvoeding kan je beter een site kiezen met een wat lagere waarde specifiek gericht op de voeding van dieren dan op een site met een enorme waarde welke algemeen is met allerlei linkjes. Dus ook over speelgoed, kleding en misschien wel vakanties. 

Net hebben we ook al even kort benoemd dat het belangrijk is om relevante termen te gebruiken, deze verwerk je in de ankertekst. Deze ankertekst wordt door Google gezien als een beschrijving van wat er op de linkende pagina te vinden is. In het geval van de dierenvoeding zou je bijvoorbeeld hondenvoer kunnen gebruiken in het geval van een linkje naar een pagina over hondenvoer. Google ziet/leest deze link en zal de connectie leggen tussen de term hondenvoer en de betreffende pagina. 

Houd je linkbuilding administratie op orde

Linkbuilden kan al snel onoverzichtelijk worden. Vragen als met wie ben ik een linkruil aangegaan, welke ankertekst hoorde er bij deze URL of wat moest ik ook alweer terugplaatsen zijn geen gekke vragen. Je zult ze jezelf regelmatig gaan afvragen, al kan je dit voor jezelf een stuk makkelijker maken. Zorg ervoor dat je jouw linkbuilding administratie goed bijhoudt. Op die manier wordt het proces een stuk overzichtelijker, waardoor je efficiënter aan de slag kan gaan. Een van de manieren waarop je dit kan bijhouden is in een spreadsheet. Alleen wanneer je dan wat meer linkjes geregeld hebt kan je daar ook al snel het overzicht verliezen. Gelukkig bestaat er een tool die gericht is op het vereenvoudigen van jouw linkbuilding administratie. In baqlinq kan jij namelijk eenvoudig en overzichtelijk jouw link administratie bijhouden. In deze linkbuilding tool kan je snel jouw ankerteksten, url’s, locaties en contactpersonen terugvinden. Daarnaast is er nog een voordeel bij het gebruik van baqlinq voor jouw linkbuilding administratie. De tool houdt namelijk automatisch bij welke linkjes nog actief zijn en welke verwijderd zijn.