Stel, je wilt een nieuwe website laten maken maar hebt hier eigenlijk helemaal geen ervaring mee. Je kunt dan zelf wat gaan proberen of je kunt een professionale WordPress specialist inschakelen om een mooie website voor je te bouwen. Welke route je ook kiest, het is in ieder geval enorm belangrijk dat je website een gebruiksvriendelijke website is. In deze blog vertellen we je graag waarom het zo belangrijk is dat je bij jouw website gebruiksvriendelijkheid als uitgangspunt neemt.
Afhaken van je website
Allereerst helpt een gebruiksvriendelijke website bezoekers met navigeren over de website. Belangrijke elementen zoals knoppen of een header zijn met afwijkende kleuren duidelijk zichtbaar voor de gebruiker. Zo ziet de bezoeker gelijk wat er voor hem belangrijk is en weet hij hoe hij over je site kan navigeren. Sterker nog, het zorgt er voor dat gebruikers je website niet verlaten. Als gebruikers je website onduidelijk vinden of de weg niet kunnen vinden naar wat ze zoeken, dan gaan ze wel naar de concurrent.
Het werkt conversie verhogend
Dit sluit eigenlijk mooi aan op het bovenstaande punt. Als gebruikers eenvoudig over je site kunnen navigeren dan vinden ze hun weg ook eenvoudiger naar de commerciële content op je website. Het gevolg hiervan is dat de kans op een aankoop dus groter wordt. Bedenk het voor jezelf maar eens. Stel je hebt een prachtige makelaars website gebouwd met een groot aanbod aan mooie woningen. Maar je gebruikers kunnen je woningaanbod niet vinden omdat je dit in de footer hebt verstopt. In dat geval verlaten je bezoekers je site en gaan ze bij de concurrent kijken.
Een bredere doelgroep aanspreken
Naast dat je website gebruiksvriendelijk is kun je er ook aan denken om het toegankelijker te maken. Wanneer je je website toegankelijker maakt is hij makkelijker te gebruiken door mensen met een beperking. Dit is iets waar nog niet veel websites rekening mee houden en hier ligt een grote kant. Stel dat jij en je concurrenten allemaal geen rekening houden met toegankelijkheid. Dan strijd je allemaal om bijvoorbeeld 80% van alle gebruikers. Maar wanneer jij als enige een website hebt die gebruiksvriendelijk is voor mensen met een beperking. Dan is die 20% van de gebruikers volledig voor jouw website en hoef je niet te concurreren. Dat is een mooi voordeel.
De voordelen samengevat
Samengevat lijken dit me dus voldoende redenen om een gebruiksvriendelijke website te maken. Het zorgt ervoor dat je bezoekers langer blijven hangen en ook nog eens dat ze vaker converteren. Daarnaast kan je door middel van toegankelijkheid er ook nog voor zorgen dat je een bredere doelgroep aan kunt boren. Ga dus snel aan de slag met jouw gebruiksvriendelijke website!