De toepassingen van digital signage uitgelegd

Heb jij al eens van digital signage gehoord? Het is een veel gebruikte vorm van communicatie, namelijk via televisieschermen. Door middel van schermen kan je een hoop informatie aan mensen overbrengen. Op tv’s kan je namelijk allerlei beelden en teksten laten zien, en deze beelden en teksten zijn ervoor bedoeld om een bepaalde boodschap over te brengen. Wat deze boodschap precies is, dat verschilt per bedrijf. Het is dus mogelijk om van alles te doen via de televisieschermen. Weet jij al hoe je de digital signage kan gebruiken om jouw bedrijf een boost te geven?

 

Informatie geven

Het belangrijkste wat gebeurt met de televisieschermen is het informatie geven aan klanten of aan werknemers. Informatie geven hoeft niet per se het hoofddoel te zijn, maar dit kan natuurlijk wel. Er zijn enkele voorbeelden van schermen waar informatie gegeven wordt. Heb jij weleens bij een fysiotherapeut gezeten? Vaak hangt hier in de wachtrij ook een televisiescherm. Hier worden bijvoorbeeld de vrije dagen van de therapeuten weergegeven, of foto’s of opleidingen van de therapeuten. Ook worden hierop bijvoorbeeld nieuwsberichten van/over de praktijk op gezet. Ook bij de bioscoop zijn er vaak informerende narrowcasting schermen, bijvoorbeeld de schermen die achter de kassa hangen. Hierop is vaak een lijst te zien met alle films die die avond spelen en op welke tijd ze spelen. Soms staat er ook nog bij hoeveel stoelen er nog beschikbaar zijn. Daarnaast wordt digital signage software ook vaak ingezet bij kantoren. Hier is het mogelijk om boodschappen te laten overbrengen naar al het personeel via een scherm. Deze hangt dan bijvoorbeeld in de kantine of bij de entree.

 

Inspireren

Naast het geven van informatie gebeurt er vaak nog iets anders. Vaak is informeren niet het hoofddoel, dus dat betekent dat er ook nog iets anders wordt gedaan door middel van de narrowcasting schermen. Een voorbeeld hiervan is inspireren. Digital signage software zorgt ervoor dat de belangrijkste informatie uit de wirwar van informatie gefilterd wordt, waardoor de belangrijkste informatie getoond wordt op het scherm. Dit wordt vaak gecombineerd met entertainment en met een vorm van merkbeleving, om zo niet alleen de klant te informeren, maar ook te inspireren. Mooie sfeerbeelden zijn hier een voorbeeld van.

 

Beslissing van de klant beïnvloeden

In de retailsector is er nog een doel naast informeren en inspireren, namelijk de beslissing van de klant beïnvloeden. Zonder dat je het als klant door hebt, kunnen narrowcasting schermen ongemerkt jouw beslissingen enorm beïnvloeden. De winkel zorgt ervoor dat de juiste informatie op het juiste moment aan jou getoond wordt. Dit wordt gedaan door het bieden van een op maat gemaakte ervaring. Door dit op een gevarieerde manier te doen, kan de klant ongemerkt enorm beïnvloed worden. Hierdoor worden voor de winkel de bezoekersaantallen verhoogd, en ook kunnen de uitgaven per bezoeker verhoogd worden. En dit is nog niet alles. Ook kan de klant tot actie aangezet worden door de juiste informatie te ‘pushen’. De klant wordt dus aangespoord tot de aankoop van een product.